Wednesday, September 29, 2010

hemmagjort smör

Idag prövade jag att göra eget smör eftersom det bredbara från milko var slut. Det tog ungefär en halvtimme alltsom allt med vispning och tvättning av smöret. Blandade i lite, lite rapsolja för mjukhetens skull och saltade lite lagom och det blev perfekt! Så nu ligger det så fint i min picknick smörask som tyvärr saknade lock när jag köpte den. Vasslen som blev fryste jag ned till nästa brödbak.

Sen har jag och lilleman skördat morötterna, det blev en del i varierande storlek. Och vi har hämtat halmstommar hos gammelmormor. Jag tänkte fixa höstkransar att hänga på dörrarna. Blev inspirerad när jag surfade runt på nätet imorse. Det finns ju en hel del lönnlöv på marken och gratis material är ju aldrig fel. Till vintern får det bli gran/enris till kransarna. Ibland dyker den upp, den där inspirationen som oftast gömmer sig eller dyker upp vid helt fel tillfällen.

No comments: