Friday, January 16, 2009

Jaja jag skriver väl då

Har tänkt skriva i några dagar men...ja jag har varit för lat antar jag. Vet inte vad jag ska skriva heller :) Något måste jag väl ha gjort sen sist, den 10 de var det väl? Hmm det var varmt ute i tisdags så mkt vet jag. Mange for till oslo då så jag och bobo var ute och hoppade i vattenpölar :) Men antingen är jag väldigt glömsk eller helt i min egen bubbla.
Idag har jag plockat undan alla rödklädda, skäggiga gubbar och granen ligger utanför huset. Skönt att få tillbaka vardagen. Och så har jag varit hemma och rivit i en vägg. Eller i en tapet rättare sagt. Under den väldigt buktande tapeten i hallen på övre plan fanns det en finare tapet. Kanske kan tyckas dystert med bruna tapeter med konstiga mönster men jag blir lika lycklig varenda gång jag finner ngt sånt. Det är med spänning jag drar bort bit för bit med risken att den inre tapeten kanske är borta på ngt ställe. Men den tapeten verkade inte finnas på den andra väggen eller så beror det på hur lagren är tapetserade. På västväggen trodde jag för ett ögonblick att det var schablonmålat men det var nog bara en väldigt välgjord tapet. Så nu till dilemmat...Jag vill ju ha huset renoverat med hänsyn för dess ålder. Så egentligen borde väl alla väggar vara likadant i färg. Men jag vill ha båda dessa tapeter så det blir nästan som fondvägg. Vilket väger tyngst här rent byggnadsvårdsmässigt?? Bevara de vackra olika tapeterna framme eller sätta dit nya (samma rullar runt om) i gammal stil. Drömmen vore ju att få tag i handtryckta originalrullar från mitten av 1800talet men hööööj vad dyrt det är. Ska ta med mig kameran imorrn och försöka ta lite bilder och riva lite mer för att kolla hur det ser ut. Borde hålla mig i ett rum i taget kan tyckas men jag blir alldeles i extas när jag finner sånt. Ett annat projekt är att göra en pärm om huset. Med dess historia, släkten, foton, tapeter, hur det är byggt. Så att de framtida generationerna har ngt att titta på. Fast när jag är klar med pärmen är jag nog så gammal och senil att jag gömmer den bakom murstocken och glömmer bort den där...
Okej får väl ge mig om detta ämne då. Ni har säkert somnat vid det här laget. Det är bara jag som är nörd och t.om har googlat fram ett dokument om masonitens historia tidigare idag bara för at få ett hum om när de byggde trappkantor. Jag kan nog babbla om sånt en hel natt men jag tror att jag hoppar över det ikväll. Iofs trivs jag med att hålla monolog :)
Annars har jag säkert inte gjort ngt som är värt att skriva om.
Kanske bloggar imorrn men jag lovar inget. Man är väl värmlänning ;)

4 comments:

Fröken Höst said...

Jag tyckte att det var interssant att höra om renoveringen.

Anna, Fair and True said...

Jag tycker definitivt du ska dokumentera. Och lägg gärna upp lite bilder här så att man får se! Vad gäller tapeterna så beror det väl på i vilket skick de är. Du vill ju inte riktigt ha olika tapeter på alla väggarna i ett rum. Men om du får fram samma tapet. Annars tycker jag du ska riva bort alla lager och tapetsera en ny fast gammal design. Du kan kontakta Länsstyrelsen/Riksantikvarieämbete och få tips. De har bidrag man kan söka för renovering/bevarande av gamla hus också.

Emma said...

Jag håller med Fröken Höst det är skoj å läsa om det :D

Fröken Höst said...

Du kan ju spara bra bitar av tapeterna och rama in också. Det blir ju snygga tavlor. Då bevarar man det även om det inte går att ha kvar det på väggen.
Dessutom måste du och jag göra en loppis tur till sommaren. Jag ska försöka att hitta gammalt kakel. Ska ha det till ett litet projekt.