Monday, February 17, 2014

Egen hemmagjord choklad

Köpte ju för en tid sen kakaosmör och raw kakaopulver för att pröva att göra egen choklad utan konstigheter. Gubben min ogillar allt som smakar sött och köper därför 90% choklad när han är sugen. (jag tycker 70& är lagom, den andra är tokbesk ) Så varför inte låta honom testa att göra en osöt choklad?
Såhär gjordes det :

Smält kakaosmöret i låg temperatur. Helst ska det nog göras i vattenbad men här fick det stå på en inte fullt så varm fläck på vedspisen.
När det smält rördes det i kakaopulver.
Lite vaniljpuver och honumg för smak och lite sötma.
Hälldes i formar och fick stelna.

I grundreceptet som vi höftande utgick ifrån var det 100g kakaosmör och 3 msk kakaopulver.

Det gick inte riktigt som vi hoppades....honungen löste inte upp sig med det andra utan lade sig på botten och även i botten av formarna där det låg kletigt utan att stelna. Sen är det alldeles för lätt att överdosera honung...det blev för sött. För gubben dvs, jag kan nog äta upp dem :P Känslan i munnen är lite fetare än annan choklad men man känner kakaosmaken bra!

Kommer att göra fler försök både med osöt choklad men även med frukt och nötter i.

Man kan dessutom smörja in sig med kakaosmöret, doftar helt ljuvligt!!!
Mina formar, minns inte vart jag fått dem från men nu kom de till användning!

Chokladröra

fyllda formar

Resultatet! Och ja, jag fotade såklart den bästa av dem =)

No comments: