Friday, January 18, 2013

Ledig lördag

Efter att ha varit in och jobbat fyra helger i sträck ska det nu bli så härligt med en helledig helg. Att jag sen vaknade före sju fast jag var uppe sent gör inte så mycket. Håller på att lära mig acceptera att jag är morgonmänniska och vända det till något positivt.

Sitter i morgonrocken och eldar granved i spisen, knastrar gott och värmen börjar öka något i köket. Undrar just om det finns något hembakt bröd kvar i frysen? Jag har märkt att det liksom inte bakar sig själv när jag är ur huset.

Planerna för dagen är att bjuda hem mamma och mormor på kalkonmiddag. Fick ju en kalkon (fryst form) av mormor i julklapp så det är bäst att passa på nu när tid finns. Och så får hon ju smaka på gåvan :) Kalkonen har legat och tinat i hallen ett par dagar så det ska snart fixas lite fyllning och stekas, det tar ju några timmar. Tänkte göra hasselbackspotatis till, om jag finner några större och jämnstora i källaren dvs...:) Annars får det bli potatishalvor/klyftor.

Igår slängde jag ut min gamla teflonpanna. Jag har bitit mig fast vid den länge eftersom den var så bred och bra att få plats med maten i. Men nu har det börjat släppa teflon och med tanke på att den ger ifrån sig gifter så var det inga svårigheter att slänga ut den. Skulle nu behöva finna en bra traktörpanna i gjutjärn istället. Favoritmaterialet bland pannor, enda nackdelen är väl att de är tunga. :)

Nä elda lite mer och kanske dra på sig ett par byxor innan jag börjar rota i frysen.

1 comment:

Catarina said...

Hoppas du fick en underbar ledig lördag! Vet hur skönt det är efter mycket arbete!
Kram!