Wednesday, January 9, 2013

Bye, bye granar

Det har varit full fart på en skogsmaskin här i byn den senaste veckan eller så, de har tagit ner många träd upp över "hian" och ovan landsvägen. Man kan nu se vägen som går upp över skogen. De har rensat upp i hagen mittemot mormor. Kanon det, nu slapp vi ta hand om slyet :) D pratade med dem om våra höga granar som var bakom huset. Vi har länge gått i valet och kvalet om vi ska ta ner dem eller inte. De var ju så stora och fina och skyddade mot vägdamm men om de skulle ramla på huset så skulle det inte bli så mycket kvar av det. Så vi tog ett snabbt beslut att det var lika bra att passa på när det ändå fanns maskiner och gubbar på plats. Och oj så tomt det blev,,,,eller ja på höjden iaf, det ligger ju stammar och ris istället. Den största granen och björken hade det börjat bli röta i så det var bra att få det gjort. Jag får plantera lite mindre buskar där istället kanske. Och nu kommer få vi få en massa granved! Den använder vi inte i kakelugnarna (knäpper och sprätter för mycket) utan bara i vedspisen. Den värmer inte lika bra som björk men mysfaktorn är ju högre pga knastret :) Så på kvällarna när det är dags att varva ner så åker det gärna in en granpinne i spisen!

Gubben är ikväll och hjälper till med grovstyckning av en älg som vi skulle få vara med på. En extrafrys har startats enbart för det. :) Vi har ju inte fått eget älgkött på två år (förutom ett par påsar färs från svärmor) så det ska bli underbart gott! Och så var det just det där (igen) att man känner sig så fantastiskt rik med mat i gömmorna.

Hade tänkt klippa mig på fredag, bokat tid och allt men så ringde chefen och jag tackar inte gärna nej till ett jobb så det fick bli att avboka klipptiden. Men de har dropin imorgon så jag funderar på att försöka hinna dit en sväng. Jag är kanske till frisören en gång om året...De andra gångerna klipper jag mig själv. Brukar gå skapligt men inget går ju upp mot ett besök på salongen. En lyx man gott kan unna sig någongång, kanske t.om oftare en bara en gång om året ;)

No comments: