Sunday, January 13, 2013

Jobbhelgen slut och granen har kastats ut!

Nu äntligen börjar det kännas lugnt i kroppen. Ledig imorgon och det ska bli skönt, ska inte köra en meter om jag inte blir tvungen! Sen går det på med jobb under nästa vecka igen.

Har kastat ut en stor del av julen nu med undantag av bonader och ljusstakar/stjärnor. Katterna hade ju vält granen och nu såg jag att två av de äldsta kulorna gått sönder :( Kattfötterna verkar dock ha missat skärvorna som tur är. Men nu är allt bortstädat och granen är stympad i många bitar och utslängd. Tomtarna har gått i ide i sina kartongsängar och filtar av tidningspapper. Känns rätt skönt ändå!

Passade på att använda mina juläpplen till lite nytta. Har haft dem på min äppelstake istället för att äta dem under julen. Men nu plockades juicepressen fram. Gjorde nyttig isglass av hälften, (sonen tyckte det var jättegott med fryst äppeljuice) och den andra hälften har jag just experimenterat en varm drink av. Kokade ihop äppeljuice, en kanelstång och några nejlikor som pillades ur julapelsinerna. Slog i en skvätt brännvin (kan behövas extra värme nu när temperaturen är minus 20 och sjunkande) och silade av. Det ser lite grumligt ut, lite som nyponsoppa men smakar kryddigt och äppligt :) Ett farväl av julen!

Nu när helgerna är över kan jag känna hopp om att våren faktiskt kommer så småningom. Dagarna börjar bli ljusare. Och jag har sått penséer! Tre sorter, nu hoppas jag att det blir något också, fröna var inte de färskaste om jag säger så....:)

No comments: