Monday, December 10, 2012

Cheesecakedags

Nu ska jag äntligen lägga upp receptet på världens godaste kaka. Gillar man som jag choklad, apelsin och ingefära i en kombination så är det här toppen!

Fryst apelsincheesecake på chokladbotten

Botten: 100 g smör
3 dl strösocker
1 1/2 dl vetemjöl
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg

Fyllning: 200 g rumsvarm philadelphiaost
2 dl strösocker
1 1/2 tsk vaniljsocker
3 äggulor
3 dl vispgrädde
3/4 dl hackad syltad ingefära
1 apelsin, rivet skal
3 msk koncentrerad apelsinjuice

Garnering: apelsinklyftor, strimlad mörk choklad.

Sätt ugn på 175 grader. Smörj och bröa en springformca 24 cm i diameter.
Smält smöret. Blanda allt torrt i en bunke, rör ner det smälta smöret och äggen ett i taget. Häll smeten i formen.
Grädda ca 12 minuter i mitten av ugnen. Kakan ska vara ganska kladdig, den stelnar när den kallnar. Låt den kallna helt men ta den inte ur formen.

Rör ost, strösocker och vanilj till en slät smet. Rör ner äggulorna en i taget.
Vispa grädden ganska hårt och vänd ner tillsammans med ingefära, skal och juice. Häll smeten över bottnen. Täck över ordentligt och frys minst 4 timmar. Ta fram 15-20 minuter innan servering och garnera.

Ja såhär gör jag min godaste julkaka. Andra året nu och det känns som att det kommer bli en årlig tradition. Jag förvarar den i frysen och tar fram en bit då och då när jag känner för det. Underbart god ;)

No comments: