Monday, December 19, 2011

decemberös

full rulle här, är det inte jobb så är det julstök :) Men vet ni, jag är inte ett dugg stressad över julen (än så länge).Det blir jul även om jag inte lagt på juldukar i sovrummet och även om jag inte superstädar hela huset. Maten är förberedd så långt det går. Ska griljera vildsvinsskinkan i mitten av veckan, sen göra jansson och rödbetssallad dagen före. Här ska inte lagas mat på julafton. Möjligen koka några potatisar och steka upp korv och köttbullar (dem gjorde jag för ett tag sen och lade i frysen).
Granen har jag och joar fixat så en står i uthusen och väntar. Inte heller där är det ngn brådska, granen ska inte in för tidigt.
Julklapparna är så gott som fixade. Jag är inte speciellt förtjust i det där med julklappar men det förväntas ju förstår jag.
Några tomtar har kommit fram men det får räcka så...
Man kan väl sammanfatta det med att maten är det som gör julen i mitt tycke. Det är det viktigaste. Det där familjära är väl också trevligt antar jag.

Vi har fått snö igen, den som kom för ett tag sen har nästan försvunnit så det behövdes påfyllning. Men tyvärr är det "snôrglingt" och rent livsfarligt att röra sig ute, broddarna till trots.
Nåja det är himla vackert att vakna på morgonen och upptäcka att världen är vit, särskilt när det inte är bråttom att sopa av bilen och åka någonstans direkt.
Nu blir det jobb i två dagar till, sen är det julavslutning på skolan. Ska bli kul att se min lille stjärngosse :)
nä om man skulle göra lite nytta kanske...Ok en sak jag gruvar mig över och hemskt gärna vill skjuta upp är skurandet av köksgolvet. Jag älskar mitt skurgolv och vet att när man väl kommit igång så går det ganska lätt och fort. Sen känner man sig ju nöjd efteråt och hela köket doftar såpa. Men själva tanken är inte lockande. Känns som om jag vill skjuta upp det till hmmm jag vet inte, nyår? Tjugondag knut? Första maj? Men jag vill ju samtidigt inte lägga julmattorna på ett oskurat golv. Asch det hinns nog innan jul ändå. Är vi två som gör det så går det undan. Tur att mannen i mitt liv inte är rädd för skurborstar och trasor;)

No comments: