Friday, May 27, 2011

potatisen är i jorden!

Sista blogginlägget fick ett abrupt slut då det började åska så det var bara att dra ur alla sladdar. Det klarnade dock upp sen och potatisen kom faktiskt i jorden. Det var inte helt problemfritt då maskinen inte täckte över fårorna som det skulle och det trasslade in sig i ogräsrötter...Gubben tog ett extra varv med en annan maskin som täckte över bättre. Till nästa år får vi låta bli att köra med fräsen och istället plöja direkt. Det blev ju bara fler rötter istället :( Hoppas att det blir någon potatisplanta av dem iaf. Joar tyckte det var skoj att stå bakpå sättaren och titta. Undrar om min morfar och Daniels mormor och morfar tittade på oss från sin himmel och skakade sina huvuden åt vårt potatissättande. Bondsläkt som vi är bägge två...Nåja man lär sig av sina misstag.
Funderar på om jag ska så morötter i andra ändan av landet. Nackdelen blir ju ogräsrens men det skulle det bli iaf om jag var tvungen att gräva mig ett nytt litet land. Dessutom har mjölkbonden bredvid gödslat åt oss så det vore ju bra att passa på att utnyttja det landet.

Ska snart fixa middag, idag får det bli ugnsfalu med potatismos. Det är enkelt men ändå en av mina absoluta favoriträtter. Brukar slänga ner klyftad lök och äppelbitar i formen, passar så gott ihop med sältan av korven. Och ost, mängder med ost på :) Tidigare brukade jag ha aromat i moset, jättegott men nu när jag vet vad natriumglutamat innebär så har jag skippat det. Och moset smakar som en bit av himlen med enbart salt och vitpeppar i. Och en rejäl klick riktigt smör förstås :)

Trött på förkylning nu, finns så mycket att göra men jag orkar inte och försöker vila mig för att det ska gå över men inte utan dåligt samvete. Dessutom önskar jag mig annat väder än regn...det piggar inte direkt upp det heller. Får väl sätta mig och kika på tradera en stund. Jag har blivit en riktig traderajunkie. Säljer inget men köper en del, det går i perioder. Har iallafall köpt mig en ny flytande eyeliner. Man kan faktiskt ha eyeliner och krypa i grönsakslandet samtidigt, så det så ;) Köpte även en söt sommarklänning i någon korallnyans med prickar på. Gillar prickigt:) Just nu har jag inga bud men det finns en del sparat i minneslistan som är värt att kolla upp några gånger innan jag bestämmer mig.

No comments: