Saturday, May 14, 2011

odlingstankar en dag i maj

Härlig tid nu. Kunde jag skulle jag stanna tiden och bara njuta. Det doftar härligt ute, hägg och rökbua blandar sina dofter till en alldeles egen doft. Och doften efter ett försommarregn....Önskar att jag kunde spara dofterna i flaska och ta fram mitt i vintern för att inge hopp om de härliga tider man har framför sig men inte kan ta till sig pga all snö och doftlöshet.

Idag kommer lastbilen från falbygdens lanprodukter. Tänkte göra oss en tur till macken där han står och kolla på sättpotatis. Vi har inget upplöjt land ännu men ändå :) Men det är en riktig djungel av sorter. Vill ju ha något som är tåligt mot bladmögel och som inte behöver massor av gift på sig. Här odlas det naturligt utan konstgödsel, inga insektsmedel heller, jag håller just nu på att jaga bort etterkajor ur rabatterna med hjälp av kanel. Så det doftar gott även i jorden, hihi!
Nåja åter till potatisen. Det blir nog inget stort land, visst skulle jag vilja ha så att vi klarade oss under vintern men man ska hinna med att sköta om det också. Så det får nog bli ett mindre land, fast gärna med plats för morötter, det skulle jag också vilja bunkra upp med inför vintern.
Kom att tänka på sorten Blå Kongo...vi hade den ett år när jag var liten och visst, det var kul i början med lila mos men jag tröttnade på det. Minns såväl att jag mosade ihop lila potatis med svampsås. (min favoriträtt på den tiden) Så det blir ingen sådan sort iallafall.

Kanske borde passa på att rensa klart rabatterna idag om det är uppehåll. Jag har svårt att göra en sak klar i taget. har sådär 10 projekt samtidigt och inget blir klart. Så jag måste lära mig att göra en sak klar innan jag börjar med något annat. Eller åtminstone ha ett uteprojekt och ett inneprojekt när det är regniga dagar. Det känns ju så bra när man äntligen gjort något färdigt!
Mina vårblommor står lite illa till så det har inte börjat knoppa sig i påskliljorna förrän nu. Lungörten har knoppar på gång såg jag, och den rosa förgätmigejen. Sen väntar jag på auriklerna. Det skulle jag gärna vilja ha fler plantor av, de är så fina :)
Pallkragarna måste få lite gödsel sen kan jag nog börja så dill, persilja osv. Och vallmo naturligtvis, min favoritblomma nummer ett. Drömmen vore ett helt vallmofält av olika sorter, färger, fyllda och enkla :)

Måste nog gå ut och göra något nu. Lyckades stressa upp mig (eller motivera kanske).
Ut i solen med er!

No comments: