Wednesday, May 25, 2011

potatis och brännvin

Ikväll ska vi förhoppningsvis sätta potatis :) Om vädret vill, det är lite varierande nu. Lilleman väntar så väldigt på att få stå bakpå och kolla. Här uppe i nordvärmland säger vi "jolappel" om potatis, dvs jordäpple. I frankrike heter det pommes de terre och det betyder just detsamma. Så vi är internationella häromkring. Hihi! Min far kallar det antingen "päror" eller ibland "kartoffler". Vet ni fler dialektala namn? Potatisen blev som mest populär i sverige när de kom på att det gick att göra prima brännvin av det. Har aldrig provat potatisbrännvin eller potatisvin men det ska tydligen vara bra grejer :) Och ja, jag tycker att var och en ska kunna få tillverka sin egen dricka hemma utan att polisen står och knackar på dörren. Men jag kan ärligen säga att jag inte prövat det själv. Från potatissättning till hembränningslagar på bara några rader, ja där ser man.

Väntar på att middagen ska bli klar. Idag blir det kycklingklubbor, allt på ett fat. Dvs klubbor, potatis, purjo, tomat och sen pesto ovanpå det. Och precis innan servering rivet citronskal. Supergott!

Väntar också på att murklorna ska dyka upp i trädgården. Brukar ha några där varje år. Och varje år står jag där och velar...Äta eller inte äta. Murkelsås är bland det godaste som finns men man blir ju aldrig helt av med giftet. Även om man torkar dem eller förväller dem tre ggr som det var rekommenderat förr.

No comments: