Sunday, October 24, 2010

oförskämt?


Det här ser kanske ut som ryggen på en liten flicka. Åtminstone verkar en del tro det. Men detta vackra långa hår sitter minsann på min son.
Vad jag inte förstår är att folk verkar tycka sig ha rätt att anmärka på detta och komma med kommentarer som " Nu måste han väl klippa sig" "Han ser ut som en tjej", "pojkar ska inte ha långt hår" osv...Jag tycker det är direkt oförskämt ärligt talat. Jag skulle aldrig får för mig att påpeka för en kortklippt liten tjej att "tjejer ska ha långt hår så nu måste du allt spara ut det för så där kan du ju inte se ut" eller "du ser ju ut som en kille". Hur andra barn ser ut angår inte mig.
Jag har inte ett så föråldrat synsätt. En kille får ha hur långt hår han vill och en tjej får gärna ha rakad skalle om hon vill.
Och min son vill själv ha sitt hår långt. Jag har frågat om han vill klippa sig men han svarar "jag vill ha mitt långa hår". Och jag tycker att om det är något han kan få vara med och bestämma om så är det väl sitt hår. Så länge jag får sköta om det så får han ha det långt. Kommer det en dag då han vill klippa sig (utan påtryckningar från omgivningen) så får han självklart det.Jag tvingar honom inte till det.
Oförskämdhet är bara förklädda fördomar.
Och det klarar vi oss fint utan.

Ps. Vill sonen sen färga håret blått och ha tuppkam så kommer jag vara den första som erbjuder sig att hjälpa till.

3 comments:

Ladyintuitionstardust said...

Härligt!!! Vad vackert hår han har! Jag håller fullständigt med dej och det är ju för sjutton hans hår.

Många förfasar sig, fastän det är länge sen den första punkaren såg dagens ljus, över att min dotter provat diverse hårfärger och frisyrer, bland annat just de du skriver: Blått hår och tuppkam. Jag tycker att hon är cool, och dessutom att det är en övergående period, hennes äldsta bror var likadan. Säg den färg han inte haft i håret.. men nu är han vuxen och har axellångt, ja o lite till, och helt naturlig färg på det.
Mellan dessa hårfärgande och expimenterande barn har jag två söner till och en av dem har haft dreads och den andre skulle aldrig få för sig att ha nått annat än en helt "vanlig pojkfrisyr", för det är liksom "han" det. Var o en måste få vara sig själv, gäller även hår!!!:)

Jag är 44 och om jag får leva o ha hälsan så kommer jag troligen att införskaffa dreads till min 50årsdag, och det bara för att jag vill det.

Gillade detta inlägg, det är viktigare än man först kanske tror, ja en rättighet att se ut som man vill med kläder och hår!!!
Kramis

Anonymous said...

Det är inte av oförskämdhet som folk tycker han ska klippa sig, det är för att slippa bli kallad tjej av andra barn. Även vuxna har kallat honom för det, innan de vetat hans namn!

Jolie said...

Hejja! Jag håller med dig Marit. :-)

Varför ska alla hålla på, placera alla i fack hela tiden?! OM han ser ut som en tjej då? vad gör det? är det fel?