Monday, October 4, 2010

En pustig dag


Idag är det en riktigt pustig dag som nalle puh skulle ha sagt om han var här. Löven blåser av träden och den stora häggen bredvid rökboa är nästan helt kal nu.

I helgen var vi ute och plockade en massa trattkantareller. Kände mig lite lätt trött på svamp igår kväll när jag äntligen blev klar med rensningen. Prövade först att torka dem på andra våningen men det är ju inte uppvärmt där så det gick för sakta. Så nu hänger de på myggnät precis under taket i köket. Varmt och skönt och de torkar jättebra nu. Så det blir till att fylla burkar snart.
Så har vi varit på besök i musikstudion när ett band spelade in sin andra skiva. Jättebra musik och roligt att se lite hur det går till. Efter det åkte vi en sväng till Bettan och hälsade på en stund.
Under söndagen var till Rådom för att lämna tillbaks några böcker. Jag älskar deras hus! De renoverar också på gammalt vis. Golven är härligt slitna och rent av buckliga och det mesta man ser är gammalt. Ja där trivs jag :)
Gjorde en andra omgång smör, den här gången med lite mer rapsolja i för att mjuka det mer. Mera vassle i frysen, perfekt!

Jo just det, jag bakade mina grova tekakor i bakugnen den här gången. Vi har ju bara bakat pizza i den förut och då är det daniel som stått för själva ugnsgörat medan jag bakat pizzorna. Men nu bestämde jag mig för att inte fega om hur det skulle gå och fixade iordning en fin brasa. Det blev lite för låg temperatur men det gick att ordna med lite lysved bredvid bröden. Nästa gång ska jag ha i mer ved så det blir rätt från början. Nåja tekakorna blev fina och går åt fort så det blir nog till att baka innan helgen igen. Det känns väldigt rejält och gediget att stå med brödfjölen och skjutsa in kakorna. Så många som stått här och gjort det under alla år.

3 comments:

Fröken Höst said...

bloggen har ändrat utseende igen ser jag. Kan ju vara kul med lite förändring.Själv så tror jag att jag håller fast vid det gamla på min blogg, tråkig som jag är.

gersgaarden said...

Ja jag fann ju inte den gröna trots att jag letade :/

Anna, Fair and True said...

De tekakorna lät extra goda!