Wednesday, April 7, 2010

Nu drar vi igång igen



Efter vintervila och vedhantering (eller ja den pågår i ärlighetens namn ännu) så har vi så smått börjat på med lite renoveringsjobb.
Kakelugnen i övre farstukammaren t.ex. Vi tänkte ha det till gästrum eftersom det är det fräschaste rummet. Tapeteterna är faktiskt från mitten av 1900 talet så det räknas väl som nytt?
Så jag har kritat/fogat om den. Tyvärr en det en flisa borta på en av kakelplattorna men jag försökte dölja det så gott det gick och det ska på ännu ett lager i dagarna. Daniel fick äran att putsa den invändigt med lerbruk och det blir ju nästan som nytt! Lilleman har som vanligt varit med och blandat bruket så alla är inblandade (haha...) på något sätt. Nu är det bara en bit av krönet som ska på plats och en innerlucka fattas. Sen kan vi förhoppningsvis börja elda i den också. Gäster vill vi ha många av :)
Sen har vi skrapat en del färg på verandaräckena. Jag målade ju om dem för ett par år sen men dum som jag var och tack vare okunniga färghandlare så var det fel sorts färg. Dvs inte linoljefärg. Så under färgen hade fukten blivit instängd och hade vi inte tagit bort de hade nog räckena ruttnat upp om bara ett par år. Konstigt nog håller sig trä bättre omålat än målat med plastfärg, eller konstigt är det ju inte egentligen men man har ju den uppfattningen att det ska vara så känsligt. Så den läxan har jag lärt mig. Hellre låta träet vara än att kleta på plastfärg. Det är desto roligare att skrapa de stolpar jag inte målat. Färgen bara rasar av så det är ett givande arbete. Jag längtar såååå efter att få börja måla huset men oj vilket skrapjobb vi har framför oss...

No comments: