Monday, April 12, 2010

En måndag med massor av sol :)

Det är fortfarande morgon för en del men jag har hunnit uträtta en del och t.om varit ute i solen för att hämta ett par lass ved. Disken är fixad och det är en fröjd att se den tomma diskbänken. Den är inte tom särskilt ofta. Som ni vet tar det en stund det där med att diska, iaf här. Ännu har vi inte ordnat varmvatten så det kokas fortfarande på vedspisen. Men vi letar efter en bänkdiskmaskin, om ni vet någon som har en som de vill bli av med så hör gärna av er.

Lilleskrutt har varit hos pappa i fyra nätter men det känns som en mindre evighet. Så länge har vi aldrig varit ifrån varandra tidigare. Men det har samtidigt varit skönt att få sova lite längre och fått lite egentid. Vi hälsade på K&R i torsdags och under helgen har vi ätit en ryggbiff från älgköttet vi fick från dem. Jättegott, gjorde dessutom egen bearnaisesås till. Det var inte så svårt som jag var rädd för men det var en fördel att vara två med all vispning och droppande av smör. Men det kanske funkar bra med elvisp också. När jag läste på innehållsförteckningen på pulvervarianten blev jag lite förvånad av att det inte fanns något som skulle föreställa ägg eller liknande i den. Såsen är ju uppbyggd på ägg...Däremot var det vetemjöl i. Nåja den var så ljuvligt god så nu vill jag inte äta halvfabrikatsvarianten mer. Nästa gång får det bli hemgjord cafe de paris eller hollandaise :)
Vi har fixat i gästrummet en del, ska bara foga om en tredje och sista gång innan det blir proveldning. Vi har tagit bort linoleummattorna också så att de superbreda golvbräderna kommit fram. Herregud vad det luktar illa av såna mattor, vi fick släpa ut dem på lon eftersom lukten spred sig överallt och sen vädra.
Knäskurat halva köksgolvet har vi också gjort, blev ljust och fint. Blev mest imponerad att det var gubbens idé att göra det. Slutar aldrig att förvånas....I lördags var fröken förbi och lånade en bunt skivor, vi blev sittande vid dutuben och var nostalgiska och småskämdes över musikminnen. Tror jag skrämde iväg fräken när det blev för mkt norskt dansband/humormusik:)
Igår kväll var vi bio. Var tvungna att vända hem för att stänga av kaffebryggaren så vi höll på att bli sena men de var snälla och låste upp dörren för oss :P Shutter Island såg vi iaf. Trodde det skulle vara mer som en skräckfilm men den utvecklade sig till väldigt psykologisk och man kände sig lite smått störd när man gick därifrån. Bra var den men vi har allt bättre bioljud hemma i sovrummet....:)

Idag ska vi åka till Öje och hämta hem prinsen. Jag har lovat honom korv stroganov när han kom hem så det blir det idag. Måste rekommendera tupperwares riskokare för micron. Vi fick den av svärmor i julas och jag som endast använder micron till att värma mat och popcorn var lite fundersam till om den skulle vara bra men den är verkligen toppen.

Besöksräknaren såg ut att ha hoppat igång på bloggen igen och jag hoppas den fortsätter med det. Det är roligt att se att folk har varit och läst.

Ha det gött i solen så återkommer jag snart!!

3 comments:

Fröken Höst said...

Det var en hel del bra som jag fick låna. Har lagt in en del på
mp3

Anonymous said...

V i fick oxå den i julas... Men jag tycker inte om den särskilt mycket!! Bättre med spisen */Johanna

Anna, Fair and True said...

Annars är en riskokare (vi har OHB Nordica) superbra! Där i kan man även koka bulgur, cous cous osv.