Friday, September 18, 2009

kakelugnsfogerskan



Förkylningen har tagit omtag :( Och jag mår sämre än jag gjorde tidigare...Men det får lov att ge sig snart tycker jag, ska jobba tisdag så då vill jag gärna vara piggare.
Lilleman är det full fart på som vanligt. Och det börjar bli ordning på hans sovande också. Det har ju varit lite problem med nattningen men nu har han somnat snällt bredvid oss i sängen två kvällar.
Just nu känns det lite lättare med renoveringen, skorstenen är synlig och efter bara ett varv till är det dags för första kragen sen börjar krönet. Plus murningen på skorstenens insida. Vi har provat att värma med fotogenkaminerna (fast med diesel istället för fotogen) men det är för dåligt drag för att det ska vara effektivt. Så nu har jag fogat kakelugnen i salen. En blandning av krita och lika delar vatten/mjölk. Det blev helt fantastiskt fint (utan att skryta). Blev som ny och det polerade samtidigt upp den så den blänkte.
Joar och mormor var upp till vestby för att titta på äppelodlingar som hushållningssällskapet har. Det var tydligen finska/ryska/estniska sorter om jag fattat rätt. Och de ska passa vårat ganska hårda klimat. Mor hade med tre sorter hem så jag fick smaka. Grenman, Galle och äppelpäronet Ester. Det ska visst ha funnits äppelpäron i gersgårdens trädgård förr men vilken namnsort det handlar om vet jag inte. Nu finns bara Risäter och ett frösått träd med lite surare äpplen. Det skulle vara roligt att ha olika träd. Man kan ju göra så mkt gott med äpplen :)
Hoppas bilen fungerar snart så att vi kan åka och handla. Ja vi kan ju låna mammas bil men jag tycker det är roligare att åka volvon. Och inte lika trångt....
Nu ska jag ta en kopp kaffe, kanske värmer hals och näsa lite. Sen ska lilleman hämtas och middag fixas.

1 comment:

Anonymous said...

ser jätte bra ut!!!!
Ellinor