Monday, September 28, 2009

Änteligen

Nu kan huset återigen stoltsera med två skorstenar. Vi vann över vädret denna gång. Och det blev hur bra som helst!! Ska ta lite bilder och lägga upp så ni kan se om ni inte passerar förbi! Nu är det bara plåten ovanpå som ska lagas. Den andra skorstenen ska vi försöka täta så bra det går utan att ta ner den eftersom det inte hinns den här säsongen.
Murkåpan är inne på andra omgången puts, blir fint det med. Jag börjar tro att jag faktiskt duger till att göra något...Har börjat bearbeta min höjdskräck lite smått också. Nyfikenheten vann över den när jag skulle försöka kravla mig upp på vinden. Först upp på en mangel, sen på en trappstege och sen orka dra sig upp genom ett hål i taket en bit upp. Det var värre ner men det gick det med även om tanken att ringa brandkåren for igenom huvudet :) Huset är äldre än vi trodde (igen). det syns spår i takstockarna där det varit utsågat för de gamla murarna som gått upp liksom mer på sidan än mitt på nocken där de är nu. Fann min morfars farfars mors (tror jag) psalmbok däruppe och något som jag tror kan vara katekesen. Och en massa andra religiösa tidskrifter.
Sen har vi blåst upp spån på vinden som isolering. Och hela gården ser ut som hejkomochjälpmig även om vi städat bort mycket. Hjullastare, spånkärra, Regenten, jättedammsugarblästermojängen, släpkärra, partytält, trädgårdsmöbler, hinkar, borrmaskiner, virke, presenningar ja allt möjligt helt enkelt :S
Lilleman är lite snuvig och hostig, inget ovanligt nu på hösten. Han har varit och hälsat på sin pappa och kristina medan de tömde lägenheten. Har snosat på vovven under tiden.
Nu börjar det lukta mat väldigt gott så jag ska koka lite ris.

3 comments:

Fröken Höst said...

Jag som trodde att du fann din morfars farfars mor på vinden. Det hade varit lite spännande.

Anonymous said...

Spännande är ett ord...kanske inte ett jag skulle använda om jag fann min morfars farfars mor på vinden...men det låter som något du skulle tycka om du såg henne på vinden "kolla morfars farfars mor, va spännande!" =0)
E

gersgaarden said...

Lite makabert kanske men jag skulle vilja gräva upp mina förfäder, väcka dem och låta dem berätta sin historia :) nej jag fann tyvärr inte henne på vinden...:(