Friday, April 25, 2014

Gröt vs gröt

Jag tycker det kan vara gott med gröt till frukost emellanåt. Havregrynsgröt är favoriten. Antingen att äta den som den är eller att blanda i lite frukt eller bär i den medans den kokar. En gnutta salt också. Och så vill jag absolut inte ha någon mjölk på den. Torr gröt ska det vara om ni frågar mig =)

Så fick jag ett gratisprov som följde med en tidning....Havregröt med blåbär. Det går emot mig att slänga saker så jag tänkte ge den ett försök.

När påsen öppnades spreds lukten av fejkblåbär lång väg, det påminde om de där hårda blåbärsbumlingarna man köper bland lösgodiset. Jodå den innehöll riktiga blåbär också, förutom havregryn, surhetsreglerande medel, socker (!),fruktos-glukossirap, rapsolja, naturlig arom och blåbärsarom.

Den gick ner men kommer ju inte köpa den. Smakade för mycket socker, fick salta för att dölja det värsta. Sen saknade jag färgen men det kanske inte blir någon av torkade blåbär

 Och den godaste gröten med blåbär gör man ju enklast genom att slänga ner några blåbär (finns i frysen) när man kokar. Så får man en god och lila morgongröt! Utan fejkaromer och annat fusk.

Hemmagröten vinner alla kategorier!

Vad har ni i er gröt?

No comments: