Monday, May 27, 2013

potatisen är i jorden!

I helgen hanns det med en hel del. Rensade rabatterna och gjorde iordning odlingslådorna. Pallkragarna var ju onödigt dyra och vi har virke som ändå ska slängas så det fick komma till nytta istället. Gubben snickrade snabbt ihop ett par av modellen större.
Sådde olika sorters störbönor nere vid ladugården, bra att tömma gamla fröpåsar, nu återstår att se om de gror också....
Tog en vinkväll med varma kantarellmackor med en kompis också, det var alldeles för länge sen sist!
Och så har vi satt potatisen. Grannen vår ville också vara med så vi delar på fårorna. Hade massor av potatis kvar i källaren så vi behövde inte köpa någon sättpotatis i år heller. Asterix heter sorten vi odlar.
Nu är det mer sådd som väntar: Morötter, spenat, dill, sallad och så måste jag ju plantera ut mina förodlade plantor. Och jag lär mig aldrig att så lagom mängder. Det är ju sååå tråkigt att plantera om. Man måste ha plats, krukor, jord osv...Nä högst sådär 6 plantor av varje sort vore lagom. Inte ca 20 tomatplantor t.ex.

Så har vi samlat massa skräp till återvinningen igen så det får bli något lass dit imorgon eftermiddag. Kollade också upp vad vi hade till färgtillverkning. Kan blanda ca 5 liter linoljefärg av det vi har nu tror jag att D kom fram till. Och det är ju alltid en början. Tyvärr har getingarna också flyttat in hos oss, just där det hålls på att skrapa färg naturligtvis. Så det sinkar ju en del. Tornseglare och fladdermöss heter våra andra hyresgäster och de är mer än välkomna under vårt tak!

Sonen var sugen på en skogspromenad idag så vi var ute en timme och gick en rejäl runda. Såg ett par stenmurklor i diket....
Restmiddag,,,älgstek, potatis och lök. Dela i små bitar och stek med krydda. Voila: egen pyttipanna! Lilleman äter tyvärr inte det så jag överraskade med pannkaka. Har ett bra recept på pannkaka för en person:

Pannkaka till en liten hungrig gosse.

2,5 dl mjölk
1,4 dl mjöl (jag brukar ta hälften graham, hälften vetemjöl. Eller skrädmjöl ibland.)
1 ägg
lite smält smör
en nypa salt

Sen vill jag helst ha min pannkakssmet svällande över natten men det funkar att bara slänga ihop också.
Tror att det blev 7 pannkakor och alla gick åt, och sonen blev mätt. =)


No comments: