Thursday, May 23, 2013

23 maj

Halvdant väder, vet inte om det ska regna eller vara uppehåll. Springer lite ut och in med olika saker. Försökte rensa rabatter men dessa äckliga etterkajor bor ju överallt. Har fortfarande inte kommit iväg till Granngården men när jag gör det ska jag baske mig köpa något som tar kål på dem. Sådde persilja idag, har sått grönkål, palmkål och olika zucchini för några dagar sen. Försår dem inne i år så får vi se hur det blir. Antagligen är jag för sent ute som vanligt...Har lagt störbönsfröer i blöt för senare sådd också

Borde gå ut i jordkällaren för att sortera ut sättpotatis också. Gillar bara inte de där otäckingarna som sitter på sina åtta ben i taket, burr. Det är snabbt in, plocka åt sig några potatisar och sen lika kvickt ut. Är jätterädd för att det ska ramla ner en i huvudet på mig, skulle nog få total panik då. Och jag törs ju inte döda dem heller för då kanske de också ramlar ner på mig :P

Skulle gärna se att potatisen kom i jorden till helgen, eller åtminstone innan juni månad.

Häggen står i full blom på gården och doftar ljuvligt. Våren kom så fort, det hat liksom bara exploderat i grönska på några dagar. Stannar gärna tiden nu ett tag om det gick, nu är den bästa tiden på året!

Förresten, är det någon som vet hur man kan få katterna att inte göra sina behov i rabatter/odlingar? Jag stör mig inte så mycket på själva bajset men de sprätter ju runt plantorna så jag blir utan växter. Läste att kaffesump skulle vara bra så nu har jag spridit ut lite vid rosbuskarna som står där den gamla pallkragen var. Pallkragarna hade katterna pippi på att använda som toalett trots mitt gormande och jagande...Och ja det är mina egna katter, en del har ju problem med grannkatterna men så är inte fallet här så inga förslag på att jag ska skjuta dem tack ;)

Snart kommer lillskrutt hem från skolan så det börjar väl bli dags att fixa middag. Idag blir det älggryta med bambuskott. Nordvärmland möter Kina.....Och jag är redan tokhungrig.

Hejda`!

No comments: