Sunday, February 17, 2013

Snösådd, ved och älgstek

Tjuvstartar med lite perennsådd. Det här är Rödkvanne som enligt påsen kan sås tidigt under våren. De behöver en köldperiod så därför ställs sådden ut och täcks med snö. Och förhoppningsvis gror de.

Ser en aning avigt ut att ställa en kruka ute i snön...
Det som göms i snö kommer förhoppningsvis fram i tö =)


Idag har vi börjat på med veden inför kommande vinter. Gubben har burit fram stockar och jag har stått vid spakarna. Sen har vi kastat in de ca 4 kubiken vi hann med idag i skjulet för att torka. Finns massor av stockar kvar så vi har att göra men det är så gött att faktiskt ha kommit igång i tid i år.

Min kära lergryta har fått laga maten idag medan vi var ute på vedbacken. Slängde i en  brynt älgstek, vatten, lök, tomat och kryddor i lergrytan och så in i ugnen i ca 2 timmar. Mört och gott blev köttet. Såsen fixades av skyn som blev och så en hel del grädde såklart. Potatis till det. Söndagsmiddag på enklast möjligast vis. :) En av mina favoritprylar i köket!

Agerat hårfrisörska också, klippt topparna på mamma (hon har så fint grånat hår som är så långt att hon nästan kan sitta på det)och sen ansat luggen på sonen. Alltid en prövning. För honom att sitta stilla och för mig i tålamod. Det är inte superrakt och tjusigt men han kan se och man kan se honom och han själv är nöjd så då får jag väl också vara det :)

1 comment:

Mamsingen said...

Härligt kunna så lite nu, det spirar hopp om våren;)