Saturday, February 16, 2013

Krukvis

Har fått bort en såkallad blöt filt idag. I stallet, högra boxen har jag mitt förråd av bl.a krukor, diverse såkärl och glasburkar/flaskor. En del av det låg nerpackat i lådor sen 2005 då vi körde hit det...Och det har med tiden blivit så illa att jag knappt kommit in där. Men nu har jag slängt en massa trasiga plastlådor och överflödiga tomglas. Sorterat krukor, sålådor och fat för sig. Så nu kan jag både gå in där och faktiskt hitta det jag letar efter! Det är en sån där grej som jag tänkt göra länge men det har inte blivit av. Idag var det gött väder med fågelkvitter och därför känns hela livet lättare så det är bäst att passa på då. Tog även en promenad upp i skogen med sonen och avslutade med lite åk på "tigerbrädan" i backarna här hemma under förmiddagen!

Dagens middag blev stekt prinskorv (ouppäten julmat) med stuvade makaroner. Medan jag stod och väntade på att mjölken skulle koka upp funderade jag på det här med socker i rätten. Jag brukar alltid ha i en "nypa" socker när jag stuvar makaronerna, mamma gör det så det har aldrig varit något konstigt med det men så ifrågasatte sambon varför jag har det i...Hmm därför att det är så jag lärt mig och för att det är gott? Jag gillar inte att man stoppar socker i allt men i vissa maträtter höjder smaken en smula. :) Sen låter jag makaronerna stuvas med hela tiden (ingen separat stuvning som jag släpper ner kokta makaroner i, har inte förstått vitsen med det). Muskot rivs i precis på slutet. Mums!

Under kvällen har jag suttit och ritat lite. Det har jag inte gjort på flera år. Anledningen är att jag och mamma försökte via hennes dator skriva ut mitt tatueringsmotiv men det blev för stort...Och vi vet inte hur man förminskar bilden utan att det bli pixligt. Så jag försöker helt enkelt rita om den till lämplig storlek. Roligt men pilligt, att jag är skarpt självkritisk hjälper inte direkt till. Men det ser inte allt för totalt jäkligt ut än så länge men jag har problem med de sista detaljerna. Ja och propotionerna då.... Men det blir nog bra i slutändan, rätt kul att rita igen :)


No comments: