Friday, July 8, 2011

kantarelltider

Nu börjar skogens gula guld dyka upp bland gräs och ris. Var till "vårat" ställe och fick med oss lite hem häromdagen. Och igår när vi lämnade joar i grums för att möta pappa så fick jag syn på en grupp kantareller genom bilfönstret. Tur att man har en snäll gubbe som trots att han inte gillar svamp faktiskt stannade på hemvägen så att jag fick plocka dem. Och han hjälpte otroligt nog till med plockningen även om det var med orden "Måste jag ta i dem?". Det blev en liter rensade ungefär så nu är de förvällda och ligger i frysen :)

Idag är jag i planteringstagen. Jag har varit lite lat med att få undan alla växter...Paprikorna börjar få blomknoppar så jag fick bråttom att plantera om dem. Har även satt ut oregano och timjan. Dahlior likaså. Sen ska jag ut med palmkål och broccoli men det är väl tveksamt att det hinner bli något av dem...Men man måste pröva!

Spenaten börjar bli plockfärdig och salladen skulle behöva gallras lite så att det kanske kan bli något litet huvud.

Jag gillar den här tiden på året. När man börjar få tillbaka av det man sått och själva moder natur öppnar sitt skafferi och bjuder på både bär och svamp =) Underbart!!

Nu får det bli en kopp kaffe innan jag hoppar i gummistövlarna igen och ger mig ut i den kvava sommardagen.

1 comment:

Ladyintuitionstardust said...

Härligt med kantareller!!! Mums.
Jag hittade de första här i södern söndagen efter midsommar.
Nu har det regnat lite så nu kikar det nog fram nya fina gula saker, så jag ska ta en sväng idag och kika efter:)
Kramis!!