Monday, May 31, 2010

sommar kanske?

Nu börjar det iallafall likna sommar ute. Skön och het sol och om det vore vindstilla skulle det vara alldeles perfekt. Men jag klagar inte :)
Håller på att skrapa verandan för fullt, tänkte säga att det inte är så mycket kvar men det är det allt. Nu börjar jag få blåsor i händerna och plåster på flera knogar efter skrap mot väggen. På verandaväggen vid dörren har det en gång i tiden varit rött. Den första målningen var ljust röd och nästa omgång var mörkare röd. Sen vitt och sen den nuvarande färgen. Och snickerierna ovanpå stolparna är guldockra precis som runt fönstren.
Fönstren ja, vi har målat ett par fönster som inte hanns med förra sommaren och gjort andra strykningen på ett par andra. Linoljefärg luktar så underbart och är fin att måla med även om det tar några strykningar innan det täcker helt. Innan vi ger oss på att måla verandan ska vi slipa lite med sandpapper och sen grunda med en blandning av balsamterpentin och linolja. Linoljefärgen gör vi själva rätt enkelt och det sparar rejält med pengar.

Idag blir det janssons frestelse och lunchkorv till middag. Man kan inte äta det för ofta :) Men nu börjar jag längta efter matjessill, gräddfil och färskpotatis och dessutom kall picnicbog med champinjonsås. Åhh nu kurrar magen vid alla tankar på mat!

Nu tror jag att jag tar mig en tur ut i solen istället för att sitta här och uggla.

No comments: