Saturday, December 5, 2009

palettblad och pelargoner

Den här dagen började väl sådär...eller ja allt var jättebra tills jag gick upp ur sängen för kanske femte gången. Nackspärr...Känner mig rätt handikappad när jag inte kan röra nacken som jag vill. Brukar sitta som en uggla i vanliga fall och vrida både hit och dit.
Har varit på julmarknaden på hembygdsgården. Druckit kaffe, ätit korv och köpt lotter. Valde en bok som vinst, Den blommande finnskogen. Det är som en liten lokal flora över vilka växter som finns däruppe.
Har köpt frusna hallon på koppra och det känns rätt illa när jag har så mkt hallonris överallt. Måste plocka mer nästa år. Ganska onödigt att köpa sånt som växer som ogräs. Min favoritfrukost just nu består nämligen av en sk smoothie av hallon eller blåbär, grädde och turkisk yoghurt. Håller hungern borta ganska många timmar jämfört med när jag äter bröd eller gröt.
Funderar lite på krukväxter. Vilka jag vill ha framöver osv. Om det är någon som har pelargonsticklingar tar jag gärna emot. Och dessutom skulle jag vilja ha palettblad eller nässelblomma som det också kallas. Hade det förr men nu är de döda sen länge och fröken som jag fick dem av har inte heller några kvar. Så jag skulle bli glad om någon har en stickling eller frön över. De lyser upp fint med sina flerfärgade blad.

2 comments:

Anonymous said...

Hej Mamma säger hon har pelargoner i ett glas men är inte säker på hur dom ser ut eller om det blir något av dom. Ska se om vi kan finna något.
E

Fröken Höst said...

Ja jag har ju som sagt inga kvar. Men jag skulle gärna vilja ha några. Börjar du att planera inför sommaren. Borde kanske sätta paprika frön snart se om det blir något den här gången.