Saturday, August 15, 2009

semester, huslyft och födelsedag



Var ju bara knappt en vecka sen jag bloggade sist men vi har hunnit med en hel del sen dess! I lördags efter ett par morgontimmar på jobbet for vi ner till ransäter på veteranbil och antikmässa. Fanns jättemycket att se på både i bilväg och antikvitetsmässigt. Men vi åkte uppöver lika tomhänta som vi for ner. Fast med motti och fläsk i magen =) Vi fortsatte färden uppöver förbi Orsa. Jag blev vilsen utan karta mitt ute i vildmarken så vi svängde in på en grusväg där det fanns en skylt med lanthandel. Trodde att det var bluff eller att vi skulle hamna hos en sekt men det var ett par tyskar som hade bageri/övernattning. Fick tag på en karta över det området vi befann oss i sen åkte vi vidare. Till sist hamnade vi i fågelsjö där vi bestämde oss för att stanna över natten. Bodde i en liten stuga vid bygdegården. Det var ganska sent när stugföreståndarinnan kom och när vi skulle iväg för att äta var det stängt nästan överallt. Så det blev till att åka i ilfart till Sveg där det fanns en statoilmack som kunde erbjuda baguetter! Mätta, belåtna och trötta kunde vi åka hem till stugan.
Dagen efter tittade vi på ett fantastiskt gammalt hus (naturligtvis) som låg i byn. Det lustiga var att vi läst om huset ett par veckor innan och funderat på att åka dit men vi visste inte då att det låg där och att vi hamnat där förrän vi läste en infoskylt!! Bortomåa heter huset och är en stor hälsingegård. De som bodde där sist byggde sig ett nytt hus och låste helt enkelt dörren till gammelstugan 1910 och lät allt gammalt stå kvar. Så har det stått orört länge. Det var helt otroligt vackert!
Efter visningen for vi till Sveg igen för ett mål mat. Vi visste fortfarande inte vart vi skulle men åkte mot Ljusdal tror jag. Stannade på hembygdsgården i Älvros för att titta på...ja hus igen. Och alla dessa hus utefter vägarna kunde ha fått oss i diket flera gånger om. Till slut kom vi till Bollnäs. Stannade och tog kaffe vis träslottet i arbrå...Sen styrde vi hem, jag var lite orolig för att vi inte skulle tga oss hem och letade efter första bästa ortsnamn som kunde ligga nedöver åt rätt håll...Jaja det var en kort men jättemysig semester!
Gersgarn då? Joo det står uppallat på ett gäng domkrafter. Har nu lyft 8 cm och allt börjar bli rakare!! Grundstenen är på plats och idag ska det påbörjas med syllen. Vi har också kittat en del fönster.
Igår fyllde jag år och det gör jag inte om höll jag på att säga...Nej det var lite stressigt igår med all handling och sånt. Ska ha kalas ikväll :)
Men nu ska jag gå och skölja ur håret. Mina hårrötter har vuxit ut så jag kletade mer färg på:S

2 comments:

Anonymous said...

...och i Ljusdal är jag nu. (Eventuellt åker vi om Bollnäs hem, men åkte om Orsa och björnparken hit.)

Intressant med huset som stått orört. Enligt rykten ska det finnas ett "ôpp i dal'n" som de bara låste dörren när det nya byggdes...vet inte om detta är sant. Men det huset är inte så stort som den gård ni tittade på.

Anonymous said...

Tack for intiresny Blog