Saturday, May 30, 2015

Naturrutan

När jag gick i grundskolan fick vi en varsin ruta tilldelat till oss i skogen, för att kolla vad som växte och årstidsväxlingar. Om jag inte nu minns helt fel.

Tänkte på det när jag var ner till älven en tur häromdagen. Jag tar nästan dagligen en tur dit och brukar sätta mig på samma plats, lyssna på fåglarna och filosofera/prata högt med mig själv. Det är nästan som det var i skolan. Just att sitta och kolla runtom sig på vad som växer, kryper och låter.

Och tanken slog mig, vilket skafferi jag sitter i egentligen. Naturen och skogen har så mycket att erbjuda både i matväg och medicinskt. Några av dessa sorter fanns det inom ett par stegs räckhåll:

Granskott: Använd i sallad eller smoothies. Te. I badvattnet. Som smaksättare i olja/vinäger. Granskottssirap som hostmedicin i t.ex te eller ringla över glass. Eller bara ät som godis direkt från trädet (det gör jag). Innehåller mycket c-vitamin och är bra för matsmältningen. En liten pekpinne som jag nyss läste på nätet är att barrträds kåda stimulerar/irriterar våra njurar så om man har njurproblem eller är gravid ska man vara mer försiktig med intaget. Inte varje dag kanske.

Harsyra: Min barndoms godis! Syrligt och gott. Ät ej för stora mängder med tanke på oxalsyran (finns även i rabarber, ängssyra och spenat) som kan störa de med njurbesvär. Jag gjorde för ett par år sen en mojito på harsyra som blev riktigt god.

Hallon: Bären känner vi väl alla till och älskar? Men bladen är inte dumma de heller. Gott som te. Och är man gravid så stärker det livmodern men drick inte innan vecka 35 då det kan sätta igång värkar. Innehåller oxytocin.

Smultron: Goda bär ja :) Bladen är goda till te.

Nässlor: Ja vad kan man säga? Nässlor är ju bra på alla sätt! C-vitamin. Allmänt stärkande på immunförsvaret. Jag använder torkade nässlor i t.ex smoothies. Sen kan man ju stuva, göra soppa, te, blanda i bröd osv. Och det är väldigt bra att göra nässelvatten som gödning till andra växter.

Björk: Använd späda blad som sallad eller i te. Använd som hårtvätt. Tappa sav och drick.

Tror det fanns mer sorter men kommer inte på mer. Får väl komplettera isåfall. :)
Den här ska ni INTE äta. Det är en druvfläder och är giftig. Men väldigt vacker om ni frågar mig :)

No comments: