Friday, May 22, 2015

Vart är värmen?

För ett år sen var det riktigt varmt och gott, jag minns det eftersom syster med sambo var här för att gå på pappas begravning (ett år imorgon). Vi satt ute och grillade, häggen blommade. Och själva begravningsdagen var också varm, kavaj utanpå klänningen kändes kan jag säga.

Och jag saknar värmen. Det var gött vid påsk men sedan dess har det mest varit kallt, regnskurar varje dag och blåsigt. Jo jag har sett solen och igår var det premiär för kortärmat under trädgårdsarbetet igår. Men det är ändå inte den där goa värmen som jag längtar efter. Allt står liksom stilla och väntar på att få blomma ut. Om det kom en riktigt varm dag så skulle det antagligen explodera i häggen.
Men blåsippor, vitsippor, gullpudra, krokus och lungört har åtminstone blommat.

 Och maskrosor dyker upp mot sydväggar. Jag har aldrig förstått det där hatet mot maskrosor. En del människor skyndar sig att spruta eller gräva upp dem. Varför inte använda dem? Blommorna är som vackra solar. Och du kan göra marmelad på dem, eller vin som tydligen ska vara väldigt gott. Bladen är gott att ha som sallad. Den är dessutom urindrivande (kallades på franska för "pissenlit" betydande sängvätare. Rostade rötter användes förr som kaffesurrogat. Så ät mera maskrosor! Funkar bra som ersättning för ruccola. De små bladen är naturligtvis mildare än de större.

Det är fortfarande ljust ute....om man kanske skulle ta och gå ut och plocka undan fågelstugan....matar ändå pippiarna på komposthögen. Tömmer även hårborstarna där så att de kan få till bobygge =)

Trevlig helg på er!

No comments: