Friday, March 28, 2014

Varm dag!

Det här måste vara den varmaste dagen hittills. Underbart väder ute och man blir så glad. Ja riktigt oförskämt lycklig så att man går med en brett flin hela dagen. Åtminstone blir jag sån :)

Naturen har vaknat igen. När jag tänker vinter tänker jag på samma gång: död. Eller åtminstone djup dvala. Allt begravt under ett vitt täcke. Inga dofter, möjligtvis lukten av vedrök och blötsnö men annars rätt doftlöst. Knappt så att det finns djurliv heller.

Men nu! Det gror, det är lera, blött och torrt på samma gång. Och det luktar både lera och kogödsel (grannen har mjölkkor och har börjat vårgödsla). Rådjuren smyger runt och det är ett rikt fågelliv runt omkring. Idag har jag sett hackspettar, tranor, sångsvanar, tofsvipa, korpar och lyssnat till bl.a bofinksserenad och gulsparvens räknande till sju....Försökte vänta ut en gnagare som prasslade och pep under det torra gräset men han visste antagligen att jag stod precis i närheten.

Vandrade i en björkdunge och kramade ett träd. Många år sen jag kramade en trädstam nu men det är en så härlig känsla. Ni får kalla mig flummig om ni vill, jag bryr mig faktiskt inte om det. Man ger ju det rådet till dem som går vilse. Krama ett träd. Det finns en trygghet där.

Släpat ut mitt fula vita plastbord på södersidan av huset och drack förmiddagskaffe där med ett korsord i högsta hugg och solen i ansiktet.

Hunnit med en tur till kommunens huvudort och handlat skor till sonen. Fötterna växer som ogräs. Tur att de åtminstone slutat när man kommit i min ålder. Nåväl vi hade en fin tur och fick lite mat i magarna innan vi for hem. Så nu blir det ingen middag lagad idag....Jag orkade bara äta min halva pulled pork wrap (skräpmat från sibylla men rätt gott så länge man inte äter där flera gånger i veckan) så resten tog jag med i handväskan hem till gubben. :P

Kvällen börjar på att komma nu. En viss slöhet börjar infinna sig. Sonen leker med en kompis uppe, de kollar visst på film säger de men ljudet säger mig att de härjar runt en del samtidigt....Jaja barn är barn!

Ha en fin kväll alla!

No comments: