Monday, March 24, 2014

påskbakat

Nu äter jag ju inte så mycket kaffebröd men tänkte ändå att det kunde vara trevligt att påskbaka. När man dessutom är två är det ju dubbelt så roligt. Hade en kompis med dotter här så det var ju bra för både stora och små.

Jag bakade först en banan/chokladkaka. Den blev väl sådär....Jag bakade utan vetemjöl och socker så det är nog det som gör det ovant med smak och konsistens skulle jag tro. Jag vänjer mig nog, det är ju så himla roligt att experimentera med nya ingredienser och arbetssätt i köket. Jag måste skaffa mig en ny mandelkvarn också märkte jag...Prövade att köra i matberedaren också men det blev ändå sämre mjöl...Nä handvevat var bättre men kvarnen var ju lite glapp....

Sen bakade jag frukt/mandelbollar. Också utan socker och vete. Hade inga särskilda proportioner men mixade ihop mandel, dadlar, katrinplommon, torkade aprikoser, kokos, raw kakao, olja, salt. Tror jag...:) Rullade dem i kokos också. Har just tagit en till förmiddagskaffet och det var riktigt gott!

Och så blev det några formar godis. Smälte helt enkelt mörk choklad och blandade med salta jordnötter.

Gjorde även marsipanfigurer med vanlig chokladbollsfyllning. Det blev en del flams och gissande vad figurerna egentligen föreställde. Inte lätt det där med att vara marsipankonstnär!

No comments: