Monday, April 15, 2013

Nu är de här!!!

Tranorna alltså, de kom hit till oss idag. På gärdena finns gott sällskap av kanadagäss och tofsvipor också. Och när tranorna är här då är det vår på riktigt tycker jag! Det har varit plusgrader runt hela dygnet nu men tjälen sitter i så det är riktigt blött och kladdigt att klafsa runt på gården. Diket vi fixade och slet med i höstas har frusit, brunnen vattnet skulle rinna ner i har frusit så det har svämmat över. Och så har det runnit in under köket via en grop så det är återigen som en insjö därunder. Suck...Hoppas det inte blir fler skador på huset bara :( Gubben fixade en pump som leder dikesvattnet bort från huset så det ska förhoppningsvis inte rinna in mer iallafall.

Har fått tummen ur och planterat om lite tomater och kryddväxter. Nu har de fått flytta upp en våning där det är svalare. Då börjar det bli dags att så lite blommor också....Men inte så många sorter dock. Man måste ju orka ta hand om det också.

Väntar på att en bröddeg ska jäsa klart. Köpte surdeg på burk (rena skämtet antar jag, då man faktiskt ska tillsätta även färsk jäst) och prövar att baka på det. Skulle så gärna vilja pröva att göra en egen surdeg från grunden men det verkar så krångligt...Misslyckades när jag prövade första gången. Någon som är bra på surdegsbak och vill ge mig några tips? =) Jag älskar ju att baka "vanligt" jäsbröd men som sagt, jag är sugen på att dyka ner i surdegsträsket!

No comments: