Tuesday, April 30, 2013

Hemgjord vaniljglass

Jag är ingen storkonsument av glass så lådan i frysen var isig och inte särskilt god efter några månader...Och eftersom jag vill äta någorlunda ren mat så bestämde jag mig för att pröva att göra egen vaniljgräddglass. Om man jämför innehållsförteckningen med den köpta och den hemgjorda så blev den egna fantastiskt kort. Bara 4 ingredienser och inga tillsatta emulgerings/stabiliseringsmedel....:)
Jag vispade 3 dl grädde med ca 1/2 tsk äkta vaniljpulver (obs inte vaniljsocker). Sen vispade jag i en annan bunke 3 äggulor och 1/2 dl florsocker. Rör ihop dessa bägge försiktigt och häll sen i en låda. In i frysen och rör om ca var 20 minut i ett par, tre timmar tills den frusit ihop.
Den blev supergod och gräddig! Nu kan jag göra mig en banana split någon dag. Det är en av de godaste efterrätterna ;)




No comments: