Thursday, November 22, 2012

Mårrantårta

Eftersom sonen gillar mumindalen och då speciellt Mårran så önskade han sig ju en sådan tårta. Jag gjorde ett tappert försök och blev faktiskt nöjd med den. Och den är tillverkad helt utan svordomar dessutom och det är rätt ovanligt när jag gör tårtor...

Sockerkaksbottnar lades ihop med mousselager emellan. Det ena var chokladmousse med crisp och det andra var mango/passionsmousse. Vila över natten. Passade även på att färga marsipanen kvällen innan. Blandande lite blått med en smula rött. Den bruna näsbiten och pupillerna färgade jag med kakao.

När det var dags att dekorera spacklade jag först med grädde runt om. Sen penslades det färdiga marsipanlocket med smält smör på "insidan". Det ska tydligen förhindra att marsipanen svettas av den underliggande grädden. Kavlade och skar ut en mårra. Kristyr som ögon och snö + stjärnor. Målade händerna med smält mörk choklad. Klart! Den blev kanongod dessutom!

Jag kunde! Wihoooo :) Mårrantårta :)



No comments: