Thursday, September 27, 2012

Mmm asiatisk mat...

Har haft asiatisk feber den här veckan...Alltså jag har lagat två rätter enligt det temat iallafall. Först en thailändsk rätt; "Kai phat met mamuang himaphaan" eller stekt kyckling med cashewnötter. Nu kan jag inte svara för hur äktheten i receptet är men åhhhh vad gott det var! Jag var upp i himlen och vände tror jag...
Idag gjorde jag en japansk nudelsoppa och mmm den var god den med. Värmande med kyckling och härliga smaker! Jag går i ett rus så fort jag får fräsa vitlök och färsk ingefära i olja.....Jösses vad gott!!
Fann recepten i en bok av Emma Hamberg/Anette Roswall, boken heter Fredagsmys och det finns många spännande recept i den som väntar på att prövas :)
Just asiatisk mat är så härlig just pga de smakerna som tillsammans blir ljuvliga. Sen blir man lagom mätt också. Nåja jag är inte så bevandrad att jag kan skilja på vilka rätter som kommer från vilka länder . Det är ungefär som att säga" Jag älskar europeisk mat" Mmmm det innebär allt från gulaschsoppa till pollo alla cacciatore och sen vidare till öländska kroppkakor...Typ :) Men ja ni vet vad jag menar ;)

Imorgon blir det rena motsatsen till lätt mat. Det blir smarriga svenska pannkakor och några plättar till sonen för skojs skull. Sen ett stort glas kall mjölk till det. Sylt brukar jag oftast inte ha på pannkakor utan bara strör på lite socker och rullar ihop. Våfflor ska det däremot vara sylt till. Helst môltsylt :)



No comments: