Friday, August 24, 2012

Äpplen, tradera och e-coli

Jag hade ju kalas förra helgen för närmaste väninnorna. Och fick så fina presenter! En elektrisk svamp/frukttork av E & MJA, det blir perfekt när det snart är dags att spana efter trattisar i skogen. Jag kommer säkert fortfarande ha torkollor hängandes i taket (det blir ju såna mängder) men ska utnyttja torken samtidigt så den kommer garanterat komma till användning. Av MJI, B &T fick jag ett äppelträd!! En utmärkt present som dagen efter kalaset kom på plats i trädgården. Sorten är Transparante Blanche (stavning?) och ska gå bra ihop med Risäter som stått i trädgården i många herrans år. Har bra erfarenheter från TB då det blir gott äppelmos av dem. Och ska ju naturligtvis köra några genom torken också ;)

Prövade min juicepressarmaskin idag med gott resultat. Gjorde en mix av morot/apelsin/äpple och det var ljuvligt med en isbit i. Däremot glömde jag att ha i en bit ingefära vilket jag tänkt från början men det får bli nästa gång. Jag älskar färsk ingefära.....:)

Gubben kom hem med en låda vaktelägg som han fått av vänner med fjäderfän ;) Sååå fina ägg men hur/vad gör man med dem? Första tanken var att blåsa ur dem och hänga dem i kommande påskris men jag kan absolut inte hälla mat i vasken liksom....Koka, steka, baka? Äggröra kanske? Det är ju den bästa varianten av ägg det :) Enligt mig då....

Sonen har nu börjat första klass...Tiden går så fort! Vart är handbromsen liksom? Och jag tycker det är rörigt....papper hit och papper dit. Gympapåse som ska fram och åter två ggr i veckan, skola även på fredagarna, ombyten, matfunderingar, läxor, skolbusstider, fritids, bibblanböcker, skolsköterska, fotograf....Jag ska försöka att inte tjata på lilleman om han glömmer saker för jag är inte så mycket bättre själv...Men nu är det helg så nu ska vi inte tänka på det va?

Och herrejösses vad ben, armar och framförallt fötter växer. Inte på mig men på sonen. Köpte nya stövlar i våras/somras tror jag och nu börjar de bli för små så det har kommit en blåsa på lillgubbens fot. Beställde nya idag som förhoppningsvis kommer fort! Tre par jeans vann jag på tradera som jag hämtat ut på macken idag. Jag upptäckte nämligen att just byxor i storlek 122 är en bristvara här. Piratbyxor och shorts fanns det däremot en del...och byxor i 128 som är på tok för långa. Snart dags att börja kolla efter vinterskor, overall osv. Sen har jag faktiskt varit snäll mot mig själv också och vunnit en blus och ett par leggings. Tradera naturligtvis, jag är periodvis auktionsgalen....

Funderar på hur jag ska göra med vattnet här. De gick idag ut med nyheten om e-colibakterier i vattnet häromkring. Men vi som inte har kommunalt vatten? Gäller det oss också det där med att koka vattnet? Vi har ju  djupborrad källa som vi delar med några hushåll i byn. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra....Det lär väl märkas om man blir sjuk. En ska är säker iallafall, jag vill inte gå över till kommunvatten, det är inte alls lika gott som det här. Det här är så kallt, klart och känns friskt! Hälsovatten ;)


2 comments:

Anonymous said...

Fick oxå ett äppelträd i 30-årspresent :) LÄNGTAR tills det kommer äpplen! Ang. vattnet så har vi på jobbet fått info om att det BARA gäller kommunalt vatten, alltså behöver inte ni koka när ni har eget!

//Petra H

gersgaarden said...

Populär 30-årsgåva hihi! Mitt träd hade ett par äpplen på redan så det ingav hopp inför framtiden :)
Skönt att slippa koka vattnet, skickade just med en vän 100 liter till hästvatten.