Monday, October 5, 2009

Ännu en härlig höstdag


Det är helt underbart väder ute idag! Solen skiner från en alldeles blå himmel. Frost var det imorse också. 29 september var den första morgonen jag såg frost i år. En dag senare än förra året...
Jag och lilleman har precis varit ute och gått. Han plockade som vanligt svamp men även tallkottar slank med i hinken.
Har bakat en karelsk gräddäppelkaka på morgonen. Den är jättegod och inte sådär vrålsöt eftersom den består av mycket gräddfil i fyllningen. Den står på trappen på avkylning nu :) Äppelskalen ligger på tork för att bli till te.
Jag älskar verkligen hösten. Man behöver inte springa ute och jaga solen, vattna växterna och allt sånt utan kan börja varva ner inför vintern. Man samlar bär och svamp. Saftar, syltar, torkar, bakar osv...Senare kommer det kött att ta hand om. Mysigt med hösten.
Vedspisen och öppna spisen används för fullt. Daniel lyckades värma upp vardagsrummet till 32 grader...Då var det varmt.
Vi har städat vedskjulet. Där fanns ved, näver, virke och okapat i en salig röra. Nu är det sorterat och röjt så att vi kan få in ett rejält vedlass. Joar är en hejare på att stapla ved :)
Renoveringen? Joda jag har kletat med mitt lerputs och D dammsugit rökkanalerna. Proveldat lite men det ryker in på sina ställen. Får pröva att täta och många kakelugnar ska sättas om. Spjället till bakugnen har gått i baklås..Lite surt eftersom vi längtar efter hembakt pizza.
Gjorde fint i Joars blivande rum med mossa (nej det är egentligen en lav) mellan fönstren och sen klistrade vi med fönsterremsor.
Har lite dåligt samvete för att jag inte hinner med allt och alla.,Men jag ska allt försöka gottgöra med ett kalas framöver med mina kära vänner. Måste bara hinna planera det också ;) Jag har inte glömt er :)
Vilka är det förresten som läser här numera?
ha det gött! Nu ska jag snart börja med fiskbullarna, mums!

6 comments:

Fröken Höst said...

Jag läser. Och du -du är inte den enda som inte hinner med allt och alla. Dygnet har inte nog många timmar.

Emma Anderson said...

jag läser.. håller med fröken höst.. Du är inte den enda som inte hinner med alla och allt..
Men en fest låter bra framöver ;-)

Anonymous said...

Syster läser....

Fick inte ihop bilden i huvudet med mossa mellan fönstren?! hmmm...

kram MAGGIE

Anonymous said...

Jag läser. Tid...himmel..vad är tid? Jag har inte sett så mycket av den...men ibland kan man lyckas att göra lite annat än det man måste....Vilket rum ska joar ha? Inredning? Bilar & svamp?
=0D
E

Himmel o pannkaka said...

Å je läser å kollar dagligen båda bloggarna... Måste ta å träffas snart, evigheter sen ju! Kram Svägerska

Anna, Fair and True said...

Jag