Saturday, July 11, 2009

morgon...


Här sitter jag och bloggar redan innan klockan åtta på morgonen, hur ambitiöst är inte det? Somnade säkert inte före två, halv tre och blir som vanligt väckt av en glad liten son runt sextiden...Så nu skulle jag inte ha något emot att ta mig en liten lur. Tog visserligen tre tiominuters lurar medan lilleman var vid teven men han väckte mig ju emellan. Det bästa med att sova kort och bli väckt är att man minns drömmarna så bra. I den första drömmen pratade jag med en kompis i telefon och i nästa dröm(efter att jag varit ner och bytt kanal) så drömade jag att diskuterade telefonsamtalet med just denna vän medan vi satt och firade någon som fyllde år...Det sämsta med korta lurar är att det är riktig tortyr...
Igår var det nysockenmarten, detta året på ny plats och det kan hända att det drog mer folk. Köpte mig galltvål, går att använda till det mesta. Lilleman åkte tekopp med mormor, köpte klubba och pussel och studerade meanderloppet de byggt utanför älvens hus. Vi hann precis in i bilarna innan hällregnet kom. Joar och mormor åkte hem för att lägga pussel och jag och D åkte till Sunne för att äta middag. Firade att jag varit rökfri i över två veckor. Jättegod mat, var gott att få belöna sig själv! Tog en tur till skalltorp och där regnade det in :( Behövs mer presenning...
Vi har letat lösningar till hur vi ska ordna vattenrören på ett säkert men billigt sätt och det hängde nästan mitt framför ögonen. Eller i vagnsskjulet iaf. Där fanns det vattenrör så nu är det bara en elsladd (?) som ska införskaffas. Och säkert andra små saker som jag inte har så stor koll på :S Igår bröts golvet i kökskantoret upp. Det dök upp en mullbänk där under så stugan är nog äldre än det sägs. Så nu blir det till att gräva en massa så att det blir torpargrund där som på resten av huset...Får väl lov att fotografera lite. Vi fann även diskhon till den gamla diskbänken! Lite sliten på emaljeringen men det går nog att fixa. Vi ska slänga på marmorskivorna som morfar en gång släpade hem på diskbänk och köksbänk. Det lär bli riktigt fint men det gäller att tänka sig för innan man slår ner en kaffekopp. Joar har fått en säng, eller den fanns i umbur! Brun och fin med svarvade knoppar men en saknas. En säng för en riktig liten prins. Lilleman ska få sova i lillkammaren, blir lite trångt med alla sängar i salen och det är ju ganska svårmöblerat. Om han nu vill sova där, det är ju det också men är man snart fyra år kan man väl börja ha eget rum...Så nu blir det till att fundera på vilka möbler jag ska ha där och var de tidigare möblerna ska ställas. Bara det blir gött väder igen ska jag ( och tolv starka män) bära ut en del hittade möbler och sen ska jag skura dem för glatta livet. Joars säng, slagbordet till köket, tallrikshyllan, det tjusiga köksskåpet, diskbänken, kommoden i pärlspont som kommer att matcha diskbänken. Hmm var det ngt mer? Det finns det säkert. Nåja nu ska mera golv tas upp, blir nog hela köket iaf så vi kan fylla på spån, större delen av golvet är helt okej bara att spånet sjunkit.
Skulle behöva upp och vittja kantarellstället, de har börjat växa och nu när det regnat i dagarna sju så lär de växt till sig litegrann.
Nu ska jag försöka få i mig lite frukost och göra något.

1 comment:

Anna, Fair and True said...

Han fyller 4 år snart! Tiden går! Då är det nog verkligen dags för ett rum!

Jag har så svårt att ta korta tupplurer. Men man kanske lär sig det när man får barn?