Tuesday, July 28, 2009

16 cm



Ungefär så mkt har huset sjunkit ihop under åren. Och ska lyftas upp igen med hjälp av domkrafter. Syllen har blivit bortruttnad under tidens gång så på en hörnsten i köket existerar den inte alls utan huset vilar på andra stocken...Daniel har tagit bort nedre delen av panelen för att kunna planera syllbytet bättre och ni skulle se vilket fint falurött timmer som gömde sig bakom! På västsidan väggen ska vi stoppa in ny sten i grunden. Jag tackar min morfar för att han drog med sig allt möjligt hem när han levde. Den nya grunden kommer tack vare honom delvis bestå av sten från kyrkogården som legat runt en av våra gravar. Han tog tydligen med sig dessa hem när de tröttnat på att kratta grus runt graven och hellre lät det växas över med gräs. Så nu kommer de till nytta! Igår städade jag lite i salen och släpade runt puffarna till deras platser och sorterade undan julpynt till annan plats osv. Den ena puffen ska joar få ha leksaker i så den blir i hans rum, där har jag hängt upp gardiner och en väggbonad bredvid sängen. Blir nog fint det där.
En modern apparat står mitt på golvet i salen. En avfuktare. Den behövs kan jag säga...Luftfuktigheten ligger på 72% när den inte är igång och vi vill ha den på ca 60%. Tömde den igår då den var full.
Men nu ska vi snart åka och hämta lilleman och sen ta en kopp kaffe hos svägerskan och försöka demonstrera en bärsjal som jag knappt minns hur jag knyter :P

No comments: