Saturday, June 13, 2015

Nya plantor!

Jodå det blev en del nya plantor på växtmarknaden. Jättemysigt var det och ett bra initiativ. Man fick ta det man ville och lämna ett bidrag i kassan till föreningen.

Sonen valde ut fänrikshjärta och malabarspenat. Och en stickling av paradisträd som krukväxt.

Jag tog porslinsveronika (fann en sån i trädgården för några år sen men den har försvunnit) och så två vallmoplantor (skräll).

Så nu har jag planterat allt utom malabarspenaten. Den ska visst trivas ute på sommaren och man kan övervintra den inne. Om någon har något skötselknep så hojta till!

Har ju som projekt att flytta mina plantor till ny rabatt just nu. Och jag har ju oturen att ha etterkajor (små rödmyror) i delar av rabatten. De har t.ex invaderat en smultronplanta. Prövade att dränka hela plantan med blad och allt i en hink för att dränka dem. Var faktiskt snäll och  fiskade upp några stackare men som tack fick jag sveda i tummen :( Nästa gång får ni drunkna era bitska kryp! Plantan ligger nu på marken så får jag syna den imorgon om de försvunnit. Små svartmyror gör mig inte ett dugg, de får hållas men de små röda gör ju så förbaskat ont om man har otur. Jag brukar inte reagera på mygg o sånt men de där myrorna kan jag bli uppsvälld av. Undrar just hur gräslökstuvan i samma rabatt ser ut....Ändå skördedags så jag får väl klippa ner den och dränka den med tänker jag.

Jag är riktigt sugen på en dillpion eller jättevallmo. Hoppas på att finna någon snart, borde ju finnas på växtförsäljningarna överallt.

Och min ros som jag köpte förra året: Finlands vita ros tror jag att det var, den har fått knoppar nu! Spännande!

Nog om trädgård för idag. Imorgon ska vi iväg på loppis. Jag har skulle behöva ha en egen loppis så jag kommer bara fynda om det är något jag verkligen vill ha/behöver. Och så skulle jag behöva börja plocka ur innanfönstren i köket.

Trevlig lördagskväll!

No comments: