Tuesday, January 27, 2015

27 januariblogg

Hopp och hej!

 Ledig några dagar nu, imorgon har jag tagit ledigt eftersom jag har möte på annat håll. Och på kvällningen ska jag (och kanske gubben) på infomöte om jägarexamen. Äntligen ett steg närmare! Jag har ju "ärvt" ett vapen efter pappa och långt innan haft i bakhuvudet att jag skulle ta jägarexamen men nu verkar det äntligen vara på gång. Jag tvivlar på att jag någon gång kommer att skjuta ett djur men ändå. Jag vill inte gärna äta djur från industrin, djurfarbriker är inget vidare....Djuren vansköts oftast enligt mitt tycke. Jag vill inte äta antibiotikastinna, GMO-fodrade, stressade, ihopträngda djur som tuggar på varandra. Men djuren i skogen som har levt ett bra liv utan tanke på vad som händer härnäst det är en annan sak anser jag.
Mitt köttintag just nu ser ut so sådant: i huvudsak vilt, fisk och kyckling. Viltet har fått gått fritt och vi har köpt köttet direkt från jägaren. Fisk köper jag krav om det finns annars msc-märkt. Fixar inte hemfiskad fisk pga ben (lång historia om en liten sväljfobi...), kyckling skulle jag gärna vara beredd att betala mer för om jag fick kravmärkt men har inte funnit någon i affären (finns väl att beställa antar jag). Så länge det inte är halalmärkt så köper jag den svenska iallafall. Det gör jag med allt kött. Nötkött köper vi via grannen som är mjölkbonde, ibland behöver han slakta och då köper vi in oss och får det förpackat och klart. Fläskkött köper jag ytterst sällan och då i form av bacon eller korv. Då blir det från ett lokalt charkföretag som har svenskt kött, skulle aldrig få för mig att köpa utländskt kött.
Det är så mycket lurendrejeri i livsmedelsbranschen och man måste börja någonstans så mitt råd är att köpa svenskt kött!!!
Finns ju fler djur man kan skjuta och äta som jägare som jag aldrig prövat. Som hare, tjäder, gås osv...säkert jättegott men så var det just det där med att faktiskt döda ett djur. Jag skulle säkert ha jätteånger efteråt...

Nåväl, en jägarexamen är alltid bra att ha i bakfickan även om jag kanske aldrig blir en aktiv jägare. Jag är ju en naturälskare och man får mycket kunskap om djur i skog och mark!

Tack och hej för ikväll!

No comments: