Saturday, August 31, 2013

Dagens rätt: Fläsk med löksås

Idag fick det bli riktig husmanskost!
Knaperstekt fläsk med löksås och potatis. Enkelt och gott!
Och inte behöver jag skriva ner något recept på det heller här på bloggen ;)

Imorgon är det svampens dag ifall någon undrar.
Vi gjorde oss en tjuvstart i svampskogen redan idag, jag, mamma och sonen. Kom hem med sandsopp, sammetssopp, smörsopp, karljohan, rimskivling och tegelkremla. Och en stackars kantarell.
Nu puttrar det i en gryta, förutom sandsopp och KJ som fick hamna i svamptorken istället.
Jag har inte plockat mycket kremlor förut, det måste erkännas men den här var jag säker på. Den hade rätt hattfärg, grånade i köttet och smakade milt. Jag har tidigare smakat kremlor i skogen (som regel är de milda ätliga och de peppriga oätliga) men aldrig vetat hur milt det ska smaka av mild kremla. Dvs de andra har varit starka i smaken. Nu vet jag :)
Sandsoppen är för övrigt en intressant svamp. Den blånar nämligen (dvs den blir blå när man skär i den) och det ser läckert ut! Men vissa gör inte det och jag vet inte varför...

Har även klippt ner mina oreganotuvor idag och hunnit få dem torra i torkmaskinen. Det gick snabbt! Det blev två packade glasburkar fulla. Jag återanvänder kryddburkarna från affären istället för att köpa några speciella. Nu finns det alltså oregano hemma till kommande pizzor. Längtar efter en riktig pizzakväll med bakugnen tokeldad och varm =)

No comments: