Thursday, May 31, 2012

Maj farväl...

Tycker det känns vemodigt på något vis nu när maj månad snart är över. Sen är sommaren här och allt går alldeles för fort, det fick gärna vara en dubbelt så lång maj. Jag måste vara större pessimist än ior men nu ser jag bara hur sommaren kommer stressa förbi och vips är det dags att börja gå i vinteride i nästan ett halvår(nåja).

Igår fick vi ner potatisen i jorden iallafall. Mycket har ruttnat för oss i jordkällaren men vi sorterade ut de finaste små potatisarna så gott som det gick. Jag o mamma satt bakpå, D och lilleman satt i traktorn. Det blev 20 fåror med potatis och sen drogs det upp 4 fåror som jag ska så lite morötter, palsternackor osv i.
När potatisen väl var i jorden gick vi in till mormor och moster och fick oss vin och kex. Det satt inte dumt kan jag lova ;)

Det har ju varit fantastiskt varmt och härligt väder den senaste tiden så innanfönstren plockade vi ut härom dagen. Nu har det blivit omslag med sisådär nästan nollgradigt på natten och nordanvindar på dagen så gissa vilka som sitter och fryser i köket nu? Kan ju visserligen tända i spisen men det ryker in så förbaskat när man inte eldat på ett tag. Asch jag tar nog och hämtar in ett litet lass ved och prövar. Ska ju baka imorgon så då får det inte vara för kallt åt degen för jäsningens skull. Det ser ju ut att vara bakväder ett tag framöver om man kollar prognoserna.

Om ca en vecka kan jag nog ta in en första syrenkvist ser det ut för :)

No comments: