Wednesday, September 30, 2015

Höst på bordet.

Hade helt glömt bort mina fusksvampar, de hade jag gjort redan förra hösten måste medges. Men nu fick de åka fram på bordet. Tänkte först lägga dem i fruktskålen men de hade delat låda med några doftljus så det kändes inte som en bra idé. Clementinerna kanske skulle få en udda smak.....Men jag fann en tennpjäs att stoppa dem i.
Som sällskap står en bonbonjär (godisskål med lock) som jag fått av mormor för några år sen. Hållaren för hushållspapper är mitt senaste nyinköp från ekshärads färg och tapeter, den butiken får man sjukt habegär i när man stiger in kan jag lova. Ekshärads färg och tapeter
Och så ett rosformat ljus som ändrar färg under tiden det brinner. Mamma köpte det till mig på Torsbys inredningsställe som förövrigt har en fin webbshop: Pinkhouse. 
Fatet kommer från Bavaria Schirnding.
Den söta tändsticksasken har en kompis pimpat till. Små detaljer som gör det!


Idag gjordes pannkakor till middag. Blev några över så imorgon tänkte jag göra crepes. Det händer alltför sällan, kanske för att det inte brukar bli pannkakor över...Fixade svampstuvning på trattkantareller redan nu ikväll. Och nu måste den ju provsmakas på ett rostat bröd så att jag vet om den är god eller inte :) Kändes nästan lite småromantiskt att laga mat i kandelaberns sken men i verkligheten beror det på brist på ljus just där under murkåpan....Ja och så blir draget i spjället bättre också. Att stå med en ficklampa i ena handen och en visp i den andra är ingen höjdare. Har en batterilampa på väggen ovanför men den räcker inte riktigt till. Eller så kan det ju bero på att batterierna börjar ta slut och jag är för lat för att byta...Och så är ju stearinljusen mycket trevligare än det kalla ljuset.

No comments: