Wednesday, August 20, 2014

Lite råvaror fixade på lager

Ni vet att jag känner mig så oerhört rik varje gång jag odlat eller samlat något att spara i matförrådet. Jag tjatar en hel del om det men det är verkligen så. Idag har jag fixat detta:

Basilika! Kan vara svår att torka och att frysa rekommenderas men just i frysen behöver jag plats till annat. Så jag använder min svamp- och frukttork av märket Centurion till det. Hade inga mängder basilika i år, småbladig dessutom. Gjorde bruschetta med färska blad i helgen så det fanns bara två lådor kvar. Men det blev nästan en hel kryddburk. Jag vet, det låter inte mycket men för mig betyder det ändå en hel del. Jag behöver inte köpa en burk om det krisar sig. Jag vet vart den kommer ifrån och är helt ekologisk. Torkade på ca 2-3 timmar i 45 graders värme.

Oregano. Borde absolut odla mer till nästa säsong! Ligger just nu på tork på en torkolla, alltså ett myggnät på ram. Ibland kopplar jag in en kupèfläkt under för att skynda på proceduren.

Kryddtimjan. Jag älskar timjan. Särskilt färsk som dekoration (smakförhöjare) på en finare bit älgkött. Men torkad är också fin just till vilt och såser. Ligger också på torkolla.

Karljohan. Tog en tur i skogen idag och innan vi var tvungna att kasta oss hem för att dra ur sladdarna (himlen och tjärnen var nästan svart) så fann vi en del svamp. KJ blir bäst torkad så de rensades och hyvlades tunt med osthyvel och ligger nu i maskinen på 50 grader och borde vara torra om ett par timmar (gäsp). Lägger dem sen i ett kuvert och i det i en plastpåse.

Blandsvamp! Förvälles. Hade med strävsopp som bör förvällas 15 minuter enligt rön jag läst först idag. Kan vara störande för känsliga magar annars. Jag har dock inte märkt något. Dagens fångs bestod av: strävsopp, sandsopp (underbar att torka men idag blev det grytan), smörsopp, karl johan, tegelkremla och kantarell. Perfekt att frysa in och ta upp för att göra en god soppa eller så.

Jag är så glad att vi har allemansrätten! Det är helt fantastiskt :) Och trots att dagen gått i matens tecken så kom jag just nu på att jag inte ätit på 8 timmar...Jo sisådär 10 makaroner från sonens tallrik. Kanske bäst att fixa något, det börjar kurra här!
Trevlig kväll på er!

No comments: