Wednesday, July 30, 2014

Väggdjur, humlor och getingar

En natt för några veckor sedan vaknade jag och hörde ett lustigt ljud från väggen. Det lät ungefär som ett kuttrande marsvin eller något annat mummel. När jag frågade gubben om inte han hade hört så tror jag att han idiotförklarade mig först! Brummandet fortsatte och ett par dagar senare fick han också höra det. Vi kallade det då (och fortfarande) för väggdjuret.
Det kom flera ljud, i olika stämmor, ja som röster ungefär. Och ungefär här tror ni antagligen att jag är schizofren. :P
Vet ni vad det är som vi har i väggen, precis vid fönsterkarmen? Jo ett humlebo! Kan höra både det vanliga surret och så de där härliga mumlande mörka tonerna nu. Och eftersom humlor inte gör skada och är supersöta så får de bo kvar. Har t.om saknat väggdjuret när vi varit bortresta. Och i förrgår tyckte jag att det sa "mamma". Trodde det var sonen. Nu framstår jag som ännu mer galen, jag vet.
Så förutom vi människor och kanske någon annan omänsklig närvaro emellanåt så bor här humlor, tornseglare och fladdermöss :) Och vi har ett humlebo i stallet också.

Getingar tycker jag däremot inte om. Eller rättare sagt, jag har smått panik när det är getingar i närheten. Nu är det så att mormor har/hade ett getingbo på trappen där de flög ner mellan spjälorna på golvet. Vi har bara sett några enstaka som flugit ner. Och nu skulle vi släpa ut ett kylskåp ifrån mormor och köra hem till oss. Släpade det alltså över trappen och gissa vilka som blev rädda, arga och fler än några enstaka? Jo de vidriga getingarna. Jag lyckades bli stucken på benet av en och kunde nästan ha sprungit omkull min lilla mormor när jag rusade längst in i hallen skrikandes i panik....Det sved rätt duktigt måste jag säga. Fick sitta och badda med kallvatten och sen alsolsprit. Det svullnade upp lite först men gick ner bra efter någon timme. Så jag verkar åtminstone inte vara allergisk. Jag har inte blivit stucken sen jag var bäbis. Nu vet jag hur det känns. Och jag tycker ännu sämre om de där otäckingarna. Jag ser ingen mening med dem överhuvudtaget. De är lättretade, pälslösa och gör ingen honung.
Nästan lika illa tycker jag om diverse bromsar. Ja och mygg, knott, smärtalstrande myror och så vissa spindlar är inga favoriter heller.

Nu vet ni lite om det :) Onödigt vetande en dag i slutet av juli.

No comments: