Thursday, May 29, 2014

Potatissättardags!

Såhär på kristi himmelfärdsdag så blev det potatissättning! En annan familj är också med på några rader. Jag och mamma satt bak på sättaren, vi tycker båda att det är roligt. Lite terapijobb nästan, det monotona med att stoppa en potatis åt gången i ett fack på en snurra. Gillar ju såna saker,,,,
Hade eget utsäde i år med och fortfarande en del matpotatis kvar som går att äta trots att små ögon börjar titta fram. Samma sort som vi haft i några år: Asterix, en rödskalig god potatis.
Men det sägs ju att det är bra att förnya utsädet emellanåt så det kanske vore lämpligt till nästa år. Är det någon som odlar en annan sort och ville byta så vore det himla skoj!

Den övriga odlingen går det trögare med. Jag har tagit på mig skygglappar med tunnelseende för att slippa se min förvuxna gräsmatta och övrigt ris.....

Om man skulle gå ut och plocka en bukett liljekonvalj kanske? En av mina favoritblommor. Som små porslinsklockor, rena och vita. Ljuvligt doftande och starkt giftig. Ja det får bli så =)

Och för er som kör raka veckor får jag önska en härlig långhelg! Själv hoppas jag på en bra jobbhelg =)

No comments: