Thursday, June 7, 2012

Pajtider!

Jag är i vanliga fall inte så mycket för efterrätter, eller rättare sagt jag tycker det kan vara gott ibland men då ingen mer i familjen äter det så blir det inte så ofta jag gör det. Idag fick jag ta mig rabarber på en arbetsplats och då längtade jag verkligen efter rabarberpaj! Så det blev det första jag gjorde när jag kom hem. Lilleman hjälpte mig att skära (och provsmaka men då blev det ett skrynkligt litet ansikte). Gjorde ett täcke av smält smör, socker, havregryn, vetemjöl och bakpulver. Serverade med vispad grädde. Bjöd in mor och far som hjälpte mig att äta den. Nu har jag en liiiten bit kvar att peta i mig imorgon. Blev lite rabarber kvar som jag frös in. Kan ju alltid baka en enmanspaj eller göra en blandad kräm i framtiden!

Har äntligen kommit igång med sådden. Igår sådde jag morötter, palsternacka och sockerärter. Satte ner störar till bönorna som jag idag petade ner efter att de legat i vatten över natten. Nu har jag lite sallad och sånt smått kvar att så i krukor.

Om en vecka kommer hantverkarna och börjar på med syllbytet!! Ska bli så skönt att få det gjort. Gubben ska ta semester samtidigt och passa på att lägga ny grund under tiden som det ändå är öppet. De tar sitt virke från en lokal såg så det blir inte något lågkvalitetsvirke från de stora billiga kedjorna. Det blir dyrt att köpa billigt. I slutändan...Har ingen pejling på hur lång tid det kan ta innan vi kan flytta in i de rummen igen men till jul kanske? Eller blir det tidigare? Det är ju lite jobb som vi får göra själva, lägga in trossbotten, isolera, lägga innergolv osv. Men om vi tar oss i kragen och lägger all ledig tid där så kanske det blir innan jul....=)

Igår var det nationaldagen...Jag vet inte riktigt hur den ska firas men hade jag haft flaggstång så hade jag ju självklart hissat flaggan. Lagade till ryggbiff av älg, potatis i ugn och en redd skysås. Ganska så svensk mat åtminstone. Vinet som serverades till var dock inte svenskt men åtminstone ekologiskt. Vilket inte innebär det samma som gott...Men det rann ner.

Jaa just ja, hängde upp nya gardiner i husvagnen idag. Det är ju en 70talare så jag vill ju ha det tidsenligt(ja vi byggnadsvårdar t.om husvagnen). Hade tyvärr inte nog mkt tyg till alla fönster så det blev två olika sorter men bägge två är blommiga! Det blev supermysigt! Måste åka ner till stan någon dag och köpa en portapotti. Det finns ju bajamajor på campingområdet men har man otur är det en bit att gå och i hällregn och mörker är det inte alltid så himla skoj.

No comments: