Friday, August 20, 2010

Mitt doftande kök




Just nu sprider sig väldoft i mitt kök. Dofterna kommer ifrån kantarellerna i grytan och basilikaknippena som hänger på tork ovanför spisen.
Idag tog jag med mig lilleman till skogen även om det duggregnade envist. Vi fick ihop rätt mycket stora fina kantareller och några sandsoppar. Sopparna ligger på tork på myggnät uppe nu. Får åka tillbaka till skogen någon dag med torrare väder, det är ju egentligen inte direkt idealiskt svampplockarväder med regn. Vi hade med oss korv med bröd men vi var blöta och nöjda med turen så vi åkte hem till mormor och åt picknicken där istället :)
Passade på att skörda basilikan efter svamprensningen, fick ihop en korg. Förr brukade jag torka dem på nät, var blad för sig men i år prövar jag alltså att göra kryddbuketter som får torka hängandes. Nästa grej blir nog krusmyntan (oreganon).
Joar plockade en turbanpumpa i mormors växthus det finns så många roliga former på dem.
Imorrn ska det som sagt komma lite löst folk (skojar bara ;) ) . Äta, dricka och skratta. Hoppas det blir lika lyckat som sist. Så jag ska börja förbereda det som går redan ikväll och städa lite. Några timmar går bort imorrn på dagen då vi ska på antik/veteranmarknad. Sen är väl jag superstressad som vanligt när jag kommer hem....Nej det ska nog bli bra :)

1 comment:

Anna, Fair and True said...

Känner hur det luktar hit :)