Tuesday, November 10, 2009

sudoku och andra korsord

Har löst lite korsord ikväll, skönt för hjärnan att varva ner eller tänka på något aktivt och inte bara drömma sig bort. Rent logiskt borde jag inte gilla sudoku eftersom jag hatar siffror men det gör jag :) Jag är mer en ordmänniska. Och ni måste förlåta mig för att jag är språkpolis och besserwisser men ett stavfel eller särskrivningar riktigt lyser mig i ögonen. Ja och när ord som inte ska sitta ihop skrivs ihop. Förstår inte om det är vi människor som blivit "dummare" eller om det är skolans fel. Men jag tror faktiskt mer på det sistnämnda. Dyslexi kan inte ha blivit så utbrett helt plötsligt. Då skulle 85 % av befolkningen under 35 år lida av det...Nej jag har inga siffror på det, jag bara spånar utan bevis. Förr fick eleverna lära sig handstil och när man läser gamla brev så ser man hur vackert de skrev, kvinnor som män. Jag låter som en gnällkärring nu jag vet och jag kan också slänga in ett och annat stavfel pga rent slarv, jag erkänner. Men ändå.

1 comment:

Anna, Fair and True said...

Jag hatar också särskrivningar! Och anglicismer!