Saturday, May 19, 2007

Gräver och gräver

Idag har jag grävt upp en gammal rabatt invid ladugårdsväggen, ny jord och kodynga ska ner imorgon. I södra hörnet fann jag en kyrkogård för glasrutor...Knastrade riktigt om spaden när jag grävde, inte så skoj. Tänk att de bara grävde ner saker förr, innan våra moderna soptunnor och återvinningsstationer fanns. I det hörnet får jag nog gräva ner en buske så man slipper vara där och pilla i onödan. Ska pröva att så stockrosor vid den varma tegelväggen och dutta ner några störar till mina bönor.

Gjorde en annan fantastisk upptäckt idag när jag såg att mina läkeax kommit. I kanten av rabatten pekade mamma på några håriga knoppar. Det var en sibirisk vallmo! Det fanns visst det i trädgården förr och när jag rotat om jorden måste något frö ha fått liv! Ett frö som legat över 20 år i jorden! Är inte det fantastiskt???
Jag köpte en sibirisk vallmo häromdagen på plantmarknaden...Och en brokfunkia, röd tusensköna och en trädgårdsviva.

Mina rosa förgätmigej som jag sådde förra året har börjat slå ut. Jättefin färg på dem. Knoppar finns på fänrikshjärta, löjtnantshjärta och lungört.

Nu blev det mycket trädgårdsprat här...Har även frostat av frysen och gjort rent kylen idag!

Tjoflöjt

No comments: